Mijn manier om te ontprikkelen | Autisme

Mijn manier om te ontprikkelen

De laatste dagen van 2019 begon ik op te hikken naar een nieuw jaar. Een nieuw jaar, een nieuw decennia en daarmee ook dat kansen een tweede leven krijgen. De laatste paar maanden is het een drukte die ik nog niet eerder zo heb ervaren. Dingen komen en dingen gaan, maar dat heb ik in 2020 nog niet gemerkt. Lopende afspraken, een nieuwe sport, een functie erbij en wat dat al niet doet met de agenda. Het is slopend, maar geeft ook nieuwe inzichten. Agendabeheer is voor mij nog nooit zo belangrijk geweest. Daarom ga ik vertellen wat de manier is om te ontprikkelen.

In bed liggen

Na een lange dag achter de computer of met afspraken voel ik mijn voeten dikwijls in mijn schoenen kloppen. Op dat moment is het een verademing voor het lichaam om het zachte matras van mijn bed te voelen. De rust die ik dan ervaar, is aan geschenk van boven. Lekker in bed liggen heeft niet voor niets een doel.

Mijn manier om te ontprikkelen: uit het raam staren

Hoe langer ik uit het raam kijk, hoe rustiger ik mij voel worden Het is echt mijn manier om te ontprikkelen. Elke dag uit het raam staren klinkt wat gek, maar ik maak er een zoek de verschillen van. De takken die heen en weer zwaaien of ik ga opzoek naar de eekhoorn, omdat ik weet dat die ergens is.

In de fantasie leven (lezen)

Soms vind ik het fijn om terug te keren naar mijn eigen fantasie. Voornamelijk ook met eigen gedachten. Zo teken ik plattegronden (met allerlei vakjes) die mij zo bezighouden dat ik de tijd totaal vergeet of ik pak een boek. Ik vind het fijn om te lezen, maar helaas lukt mij dat ’s avonds minder goed. In de trein daarentegen heel goed 😉 .

Domweg naar voren kijken (tv kijken)

Deze herken jij vast ook. Het is fijn om te kunnen kijken naar een programma waarbij je niet hoeft na te denken. Sommige soaps zijn zo simpel om naar te kijken of de uitzendingen van Mr. Frank Visser of Gordon. Dat is toch pure vermaak. Het laatste programma waar ik om kon lachen, was ‘De Alleskunner’ op SBS6.

Vier manieren die ik kan uitvoeren op een dag dat het teveel wordt. Het verschil zit hem voornamelijk in het rustig iets voor mezelf kunnen doen. Of dat ik zaken regel waarbij andere mensen zijn betrokken. Dan voel ik een innerlijke druk die ik op dat moment niet goed kan pijlen.

De fijnste manier om te ontprikkelen vind ik het creatief bezig zijn, omdat ik daarmee alleen met mijzelf bezig hoef te zijn. Fijn met een potlood of smijten met ecoline op een stuk karton. De belangrijkste invulling voor nu is om het agendabeheer zo te doen, dat er meer ruimte is voor ontspanning.

Wat is jouw tip voor mij om te ontspannen?

No votes yet.
Please wait...

6 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *