Mijn ervaring met autistische focus

Ik wil wat ik heb bedacht en wat mij een goed idee lijkt. Dat is wonderbaarlijk genoeg geen gevecht tussen hoofd en hart. Als mijn brein een idee heeft bedacht, wordt dit al snel uitgedacht. Een folder voor scouting, aanpassingen in processen of een idee voor een film waarin diversiteit, maar ook de betrokkenheid van iedereen, centraal staat. Ik weet vrij zeker dat ik wil gaan voor de film die ik in mijn hoofd heb afgespeeld. Mijn ervaring met autistische focus leg ik graag aan je uit. Wellicht herken jij sommige kenmerken bij jezelf of bij de mensen in je omgeving.

Autistische focus is hoe ik het noem. Het is herkenbaar dat autistische mensen een specifieke hobby of interesse hebben. Zij weten bijvoorbeeld veel over vliegtuigen, treinen of over één specifiek schilderij. Zij kunnen de tijd hierin verliezen. Dat heb ik zelf ook. Als het ware ben ik als een spons als het gaat om informatie opzuigen. Zo kan ik urenlang Wikipediapagina’s doorlezen en niet doorhebben dat het ondertussen donker begint te worden. Dat is heel fijn om dagen snel voorbij te laten gaan, maar minder fijn als je niet hoort dat je voor het eten wordt geroepen 😉

Tegenwerking van overprikkeling

Volledig in iets op kunnen gaan, lijkt mij ook een tegenwerking van overprikkeling te zijn. Door gefocust te zijn op wat je het liefste doet, kunnen alle prikkels van de voorgaande periode als zandkorrels op het strand gaan liggen. Het is heel normaal om in deze focus geen andere geluiden te horen. Je bent immers zo lekker bezig in je eigen bubbel. Prikkels kunnen nu eenmaal een uitdaging vormen. Teveel prikkels kan kortsluiting veroorzaken. Het is altijd goed om even je eigen plek te claimen. Autistische mensen vinden het nu eenmaal fijn om een omgeving voor henzelf te hebben. Niks mis mee, toch?

Trucjes voor een autistische focus 😉

Mocht je juist wel problemen hebben om je af te sluiten voor je omgeving. Dan volgen hier een aantal tips van mijn Instagramvolgers:

  • Het luisteren van een verhaal, podcast of muziek met een noise cancelling telefoon kan helpen. Zachtjes, of lekker hard die volumeknop.
  • Het luisteren van bepaalde muziek, zoals van de pianist Ludovico Einaudi kan je in ontspanning brengen.
  • Een meditatieoefening kan er tevens voor zorgen dat je daarna gefocust bent.
  • De pomodorotechniek: verzamel alles wat je wilt doen. Na elke 25 minuten heb je even pauze. Meer lezen? Dat kan bij Marlies!

Focussen kan een ding zijn, maar het kan ook zo goed werken. Dat je niets of niemand meer hoort. En beide is soms zo lekker.

Hoe is het met jouw autistische focus gesteld?

Uitgelichte afbeelding door Abyan Athif op Unsplash.

No votes yet.
Please wait...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.