Written by 06:00 Autisme • 12 Comments

Wat het schoolsysteem doet voor een autist

Wat het schoolsysteem doet voor een autist

Voor alle individuen is autisme anders. Hoewel symptomen vastgesteld staan om te kunnen afvinken, vind ieder persoon met autisme andere dingen fijn of vervelend. Net als mensen die niet met autisme zijn belast. Het spectrum is wekelijks in het nieuws te vinden. Onder meer met persoonlijke verhalen, nieuwe kennis over wat er in de hersenen gebeurd, maar ook over initiatieven. Ik heb het eerder nooit zo gemerkt, wat het schoolsysteem doet in de hersenen van een autist. Echter is het wel een mooi onderwerp, maar niet gemakkelijk om te veranderen. Ik neem je mee in hoe ik een typische schooldag heb ervaren.

07:00 uur: klaar om te gaan

De tanden gepoetst na het ontbijt. De ingepakte schooltas van de vorige avond is voorzien van lunch, tussendoortjes en drinken. Daarop volgde het vastmaken van de schooltas op de fiets, even zwaaien naar familie en gaan. Ongeveer 40 minuten fietste ik over de 13 kilometer naar mijn middelbare school. In mijn hoofd streepte ik de dorpen af die ik passeerde. En lekker bellen om in te halen, want wat fietsen al die brugklassers langzaam.

08:00 uur: uitgerust beginnen

Mijn schooltas stond klaar voor het lokaal van mijn eerste les. Gek genoeg struinde ik al door de gangen van de school nog voordat de anderen aanwezig waren. Rond acht uur werd het drukker, maar daar had ik nagenoeg geen last van. Want ik was al tot rust gekomen door het kwartiertje dat ik besteed had op school.

10:30 uur: de eerste informatie opgeslagen

De eerste twee lesuren van de schooldag waren voorbij. Een school geeft veel prikkels. Namelijk het luisteren naar de uitleg, opdrachten maken en geluiden in de klas. De geur van zweet in het klaslokaal. Bij een beurt in de klas, om een vraag te beantwoorden, klapte ik dicht. Wat het schoolsysteem doet voor een autist is overmatig prikkelen, wat het niet makkelijker maakt.

11:45 uur: lachen of niet

De middagpauze komt eraan. Externe prikkels zijn erg, maar interne prikkels kunnen nog veel erger zijn. Zoals trek hebben, want dat beïnvloedde mijn gevoel derhalve. Net voor de middagpauze lijkt een korte dip heel normaal. Het was lachen of even niet. Waarschijnlijk hielp het niet dat ik school erg serieus oppakte. Ik voelde mij daar op mijn plek en dan wil je je best doen. Vooral deze drang lag erg hoog.

13:30 uur: het vierde lesuur

Lesuren op mijn middelbare school duurden 75 minuten en dat was echt relaxt. Na de uitleg en de opdrachten was er tijd om aan het huiswerk te beginnen. Het probleem van de middag is dat de rek er een beetje uit is. Concentreren wordt lastiger. Heel belangrijk is ook om te weten dat alle prikkels zoveel mogelijk verzameld worden in de hersenen, waar niet altijd direct een plek voor kan worden gevonden. Emoties kunnen eerder loskomen. Bijvoorbeeld boos worden wanneer iets niet lukt, of dat het niet gaat zoals ik het eerder had bedacht.

Foto door Jeswin Thomas op Unsplash.

16:00 uur: hoofd leegmaken

Het einde van de schooldag. Met het hele hoofd vol aan informatie en indrukken terug op de fiets naar huis. Dat maakte mijn hoofd leeg, maar zodra ik thuiskwam, was ik nog niet aanspreekbaar. Tot aan het avondeten ging ik naar mijn kamer om mijn eigen dingen te doen. Een beetje op de computer of iets kijken op televisie. De drempel om iets te doen, ligt bij mij heel erg hoog. Uit gesprekken heb ik begrepen dat anderen zo overprikkeld zijn, dat hun avonden leeg moeten blijven. Omdat ze anders niet een nieuwe schooldag aankunnen.

19:00 uur: wat het schoolsysteem doet voor een autist

Iemand zit in een sportschool (mij niet bellen). De ander heeft een avondje met vrienden. Het voelde alsof het in was om met je leeftijdgenoten een wandeling te maken. Echter was dat het niet voor mij op doordeweekse dagen. En maar blokken, blokken, blokken. Achteraf kan ik mij naast scouting geen enkele andere hobby bedenken die ik toen deed. Op een avond judoën in de week na.

Het schoolsysteem blijft vast nog lang zoals het nu is. Ik wil alleen vragen aan scholen en de overheid om te letten op hen die daar niet inpast. Voordat nog veel meer leerlingen verzuipen in een systeem dat hen niet helpt. Wat uitermate zonde is van alle talenten die nu niet benut worden. Wat kan een school doen om te zorgen dat leerlingen die dat nodig hebben, ook op school blijven? Bijvoorbeeld door tijd te krijgen om terug te keren in de les. Of wellicht een aangepast rooster. Maar ook dit zal voor eenieder anders zijn.

Uitgelichte afbeelding door Alex Simpson op Unsplash.

No votes yet.
Please wait...
Close