Een betere slaap door geen afspraken

Heb jij weleens een periode gehad dat je geen zin hebt in mensen? Om mezelf meer rust te gunnen na een turbulente periode plande ik twee weken lang geen afspraken in. Dat is mij heel goed bevallen. Doordat ik geen afspraken had, ontwikkelde ik een betere slaap. In dit artikel vertel ik je wat het mij heeft opgeleverd om twee weken geen mensen te zien en welke maatregelen ik verder heb ondernomen om de chaos in mijn hoofd te verlichten. Lees je mee wat dit met mij heeft gedaan?

Mensenschuw

De knop ging om op zondag 4 september. De dag ervoor liep ik met scouting de Airborne Wandeltocht. Wat altijd een dag is om nooit te vergeten. Zoveel plezier om met 28.000 mensen de Slag om Arnhem/Market Garden te herdenken in Oosterbeek. Daarna voelde ik me kapotgeslagen. Om mensen te zien na een werkdag werd me teveel. Een gevoel van mensenschuw viel over mij heen. Is dat erg, vroeg ik mij af? Nee, helemaal niet. De afgelopen twee weken slaap ik zo fijn, omdat ik ’s avonds geen extra prikkels krijg om te verwerken. Van ontmoetingen, in de avond auto rijden of beeldbellen. Lekker relaxt.

Deze maatregelen heb ik extra genomen

Dat lekker relaxt worden, is een doel op zich. Mijn systeem zit vol met energieën en emoties. Die moeten eruit, zodat ik relaxter ga zitten. Naast het reduceren van afspraken in mijn vrije tijd doe ik meer dingen om rustig te zijn. Zoals diep ademhalen, plattegronden tekenen of een serie kijken en op de bank liggen. Dat is een uitdaging, omdat mijn lijf het niet meer is gewend om ‘kalm an’ te doen. Als laatste heb ik Instagram en Facebook van mijn Huawei gegooid. Dat ruimt op!

Een betere slaap door geen afspraken

De combinatie van bovenstaande maatregelen, geeft rust. Door indrukken en beïnvloedingen van buitenaf de reduceren, val ik gemakkelijker in slaap. Mijn eigen gedachten maken mij al moe genoeg 😉
September is voor mij een maand zonder afspraken buiten de deur. Wat mij heel goed is bevallen. Geen lange uren opletten in de auto, maar fijn thuis in mijn eigen cocon. Wat ik in het vervolg veel meer aan moet denken. Dat ik ook tijd nodig om de week te verwerken en dat lang doorgaan (geen) realiteit is.

Waardoor slaap jij beter?

Uitgelichte afbeelding door Andriyko Podilnyk op Unsplash.

No votes yet.
Please wait...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.