Written by 06:00 Geluk • 2 Comments

Niet denken dat het tegenzit | Geluk

niet denken dat het tegenzit

Wat ik graag wil doen, is een cursus therapeutisch schrijven geven. Schrijven kan helpen om vaker positieve gedachten te hebben. Daarvan heb ik er nu genoeg. Iedere dag drie positieve punten opschrijven, is een goed trucje om optimistisch te kunnen leven. Niet denken dat het tegenzit, maar dat het erger had gekund. Ik ben geïnteresseerd in positieve psychologie. Daarover ik heb een drietal artikelen gelezen. Dat heeft mij enthousiast gemaakt. Daarom dat ik met je deel wat mij is opgevallen. Lees en leer je mee?

Wat een mens gelukkiger maakt

De universiteit van Harvard heeft in 2014 een onderzoek van 75 jaar afgerond. De uitkomst van het onderzoek vond ik verrassend, maar logisch. Het opleidingsniveau, financieel succes en herinneringen uit de jeugdjaren hebben weinig invloed. Wat een mens gelukkiger maakt, zijn sociale contacten. Dat vind ik logisch. Het kopen van een nieuwe telefoon, een ijsje eten bij zonsondergang of een nieuw lievelingsliedje is geen langdurig geluk. Het ontwikkelen van een relatie met diepgaande gesprekken en leuke, fijne gebeurtenissen is meer waard. Dat zegt het onderzoek van Harvard.

Dit is wat ik heb geleerd:

  • Wanneer je bij iemand bent die je vertrouwt, kalmeert je zenuwstelsel.
  • Relaties waarbij je je kwetsbaar kunt opstellen zijn van betere kwaliteit. Wat belangrijker is dan het aantal relaties.
  • Goede relaties beschermen je geheugen en herinneringen, want deze blijven langer intact.
  • Je kunt je eigen geluk creëren door negatieve gedachten te vervangen voor positieve (niet denken dat het tegenzit).
  • Mensen die opener staan voor nieuwe ervaringen, minder neurotisch zijn en extraverter overkomen, zijn gelukkiger.
  • Positieve verwachtingen hebben een enorme invloed op gedachten en gedrag.

Emoties verdwijnen vanzelf weer als ze met rust worden gelaten.’

Martin Seligman

Niet denken dat het tegenzit

Bijzonder vind ik het dat mensen de kracht bezitten om zichzelf te coachen. Iedere dag drie positieve punten opschrijven, is wat mijn behandelcoördinator mij in 2014 aanraadde. Nog altijd denk ik daaraan terug, omdat het me echt heeft geholpen om uit een neerwaartse spiraal te komen. Het is goed dat ik een aantal sociale activiteiten heb gepland voor de zomervakantie. Werken aan relaties en het knuffelgehalte vergroten.

De artikelen die ik heb gebruikt, zijn:

Wat maakt jou het meest gelukkig?


Uitgelichte afbeelding door Tim Mossholder op Unsplash.

No votes yet.
Please wait...
Close