Written by 06:00 Blog • 13 Comments

Waaruit bestaat mijn avondritueel? De stappen.

Waaruit bestaat mijn avondritueel?

In bed liggen ben ik heel goed in, maar in slapen niet. Ik ben een ochtendmens. Altijd heel vroeg wakker. In deze tijd is het dan ook nog hartstikke donker buiten. Het probleem is alleen dat ik net zo vaak nog tot laat wakker ben. Een lange nachtrust zit er daarom vaak niet in. Het is voor mij dan ook normaal om tussen de zes en zeven uur per nacht te slapen. Over het algemeen is dat genoeg, maar soms is het fijn als je jezelf kan helpen om in slaap te komen. Waaruit bestaat mijn avondritueel is daarom een goede onderzoeksvraag. Vind je ook niet?

Misschien zit jij ’s avonds uitgebreid voor de televisie. Of kun je beter ontspannen door een uur onder de douche te staan. De realiteit is dat dat bij mij vaak niet het geval is. Vaak kijk ik naar Gordon Ramsay tijdens het avondeten waarnaar ik vervolgens op de computer verder ga met bloggen. Dat kan nog weleens lang duren. Waardoor ik geregeld na negen uur ’s avonds nog bezig ben met schrijven of activiteitenplannen schrijven voor scouting. Geen probleem, maar als je de gehele dag ook gewerkt hebt, is dat funest voor je rug.

Lees ook: Als ik niet kan slapen, pak ik een extra deken

De stappen waaruit mijn avondritueel bestaat:

Het hebben van een avondritueel is van ontspannend belang. In een training beter slapen heb ik geleerd dat je op tijd moet afschakelen. De hersenen blijven actief als je deze blijft prikkelen. Door iets rustigs te gaan doen, is de kans dat je sneller in slaap valt groter. Dus niet gaan piekeren of denken dat je moet slapen, want dat verhoogd de bezigheid in je hersenen. Iets wat je dan juist niet wilt. Waaruit bestaat dan mijn avondritueel?
Als eerste gaat er om 21:30 uur een wekker af op mijn telefoon. Mocht ik dan nog bezig zijn om op het toetsenbord te rammen, dan is het gerinkel het teken om daarmee te stoppen. Computer uit en iets anders gaan doen. Bijvoorbeeld een stukje lezen uit een boek of in een tijdschrift dat op het stapeltje onder de tafel ligt.

Photo by NeONBRAND on Unsplash

Douchen is soms ook noodzakelijk. Handdoek klaarleggen en het water als regen op het hoofd laten kletteren. Vervolgens trek ik in bed de dekens over me heen. De echte tip die ik wil meegeven, is om naar iets ontspannend te luisteren. Bijvoorbeeld een boek in audio die je eerder al eens hebt gelezen. Zoals Harry Potter dat voor mij is. Op avonden dat ik extra moeilijk in slaap kan komen, want die zijn er soms, laad ik mijn telefoon ergens anders in de kamer op. Dat zorgt ervoor dat ik er niet steeds naar grijp, zodat ik makkelijker de spieren ontspan. Soms luister ik nog geen vijf minuten naar een verhaal of ik ben al in slaap gesukkeld.
Wat helpt jou om in slaap te komen?

Uitgelichte afbeelding door Kate Stone Matheson op Unsplash.

No votes yet.
Please wait...
Close