Written by 14:00 Column • 10 Comments

Autokaart voor vier dagen | Column

autokaart voor vier dagen

Wat vindt jij van een autokaart voor vier dagen? Eén van de grootste mislukkingen van de afgelopen decennia is het tegengaan van de ‘verrotting’. De woestijn wordt groter, rivieren drogen op, maar in Nederland geldt de volgende stelling: als het warm is, wordt het veertig graden en als het regent, is het een natte bende. We voeren een strijd tussen water afvoeren, maar ook opslaan, want wie hoeveel water we nodig hebben om ons eten te redden als een oogst verloren dreigt te gaan. Als laatste hebben we nog dat sinds maart de honderd-kilometer-regel is ingesteld op snelwegen.

‘Daar waar de snelheid wel wordt overschreden, is dat in veel gevallen een relatief geringe overschrijding,’ vertelde een politiewoordvoerder begin september 2020 aan de AD.

Lees meer: De effecten van de natuur tijdens deze crisis | Column

autokaart voor vier dagen

De wet en ook stikstof

In de afgelopen weken neem ik de auto om bij het werk te komen. Op de relatief rustige snelweg A348 (of volgens het navigatiesysteem de A-drie-vier-acht) word ik ingehaald door alle auto’s. Dan kijk ik op het dashboard, maar daar slingert de snelheidsmeter maximaal 3 kilometer boven die formidabele 100. Dat wil zeggen dat ik word ingehaald door mensen die of haast hebben om op het werk te komen of zij kunnen geen getallen met een streepje lezen. Aan zulke individuen kan ik mij helemaal irriteren, want waarom harder rijden? Die paar minuten gaan je de rest van de dag niet helpen.

Het verlagen van de snelheid heeft het doel om de stikstofuitstoot te verlagen. Doordat de stikstofuitstoot hoog was, mochten er geen huizen meer gebouwd worden. Dat heeft voor veel chaos gezorgd. Onder andere bij bouwbedrijven, maar ook bij boeren. Hierdoor ben ik begonnen met nadenken over een autokaart. Want stel dat je je auto enkel voor vier dagen in de week mag gebruiken, wat zijn hiervan de gevolgen? De autowegen worden minder belast, zodat je minderlang in de file staat. Maar wanneer je vijf dagen in de week werkt, staat de trein of bus voor je klaar.

Lees ook: Een weiland met pallethout | Column

Autokaart voor vier dagen verplicht stellen?

Uiteraard gaat het invoeren hiervan ook gepaard met nadelen, omdat je niet verplicht gesteld kan worden om de auto een dag te laten staan. Eigenlijk wel zonde. Omdat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren tegen de klimaatveranderingen, leven we bewuster en creëert het ook weer banen. Enkel zou dit een ideaalbeeld zijn, want is dit te realiseren? Die kans is beperkt aanwezig. Ik zou het ervoor over hebben om een dag met het openbaar vervoer te gaan, of op de fiets. Voor de korte afstanden is op de fiets sowieso beter. Laten we de aarde groen maken en de ‘verrotting’ stoppen.

Het artikel welke als naslagwerk heeft gediend, is te vinden op de website van het AD.

No votes yet.
Please wait...
Close