Autokaart voor vier dagen | Column

MC Kleuver/ oktober 15, 2020/ Column/ 10 comments

Wat vindt jij van een autokaart voor vier dagen? Eén van de grootste mislukkingen van de afgelopen decennia is het tegengaan van de ‘verrotting’. De woestijn wordt groter, rivieren drogen op, maar in Nederland geldt de volgende stelling: als het warm is, wordt het veertig graden en als het regent, is het een natte bende. We voeren een strijd tussen water afvoeren, maar ook opslaan, want wie hoeveel water we nodig hebben om ons eten te redden als een oogst verloren dreigt te gaan. Als laatste hebben we nog dat sinds maart de honderd-kilometer-regel is ingesteld op snelwegen.

‘Daar waar de snelheid wel wordt overschreden, is dat in veel gevallen een relatief geringe overschrijding,’ vertelde een politiewoordvoerder begin september 2020 aan de AD.

Lees meer: De effecten van de natuur tijdens deze crisis | Column

autokaart voor vier dagen

De wet en ook stikstof

In de afgelopen weken neem ik de auto om bij het werk te komen. Op de relatief rustige snelweg A348 (of volgens het navigatiesysteem de A-drie-vier-acht) word ik ingehaald door alle auto’s. Dan kijk ik op het dashboard, maar daar slingert de snelheidsmeter maximaal 3 kilometer boven die formidabele 100. Dat wil zeggen dat ik word ingehaald door mensen die of haast hebben om op het werk te komen of zij kunnen geen getallen met een streepje lezen. Aan zulke individuen kan ik mij helemaal irriteren, want waarom harder rijden? Die paar minuten gaan je de rest van de dag niet helpen.

Het verlagen van de snelheid heeft het doel om de stikstofuitstoot te verlagen. Doordat de stikstofuitstoot hoog was, mochten er geen huizen meer gebouwd worden. Dat heeft voor veel chaos gezorgd. Onder andere bij bouwbedrijven, maar ook bij boeren. Hierdoor ben ik begonnen met nadenken over een autokaart. Want stel dat je je auto enkel voor vier dagen in de week mag gebruiken, wat zijn hiervan de gevolgen? De autowegen worden minder belast, zodat je minderlang in de file staat. Maar wanneer je vijf dagen in de week werkt, staat de trein of bus voor je klaar.

Lees ook: Een weiland met pallethout | Column

Autokaart voor vier dagen verplicht stellen?

Uiteraard gaat het invoeren hiervan ook gepaard met nadelen, omdat je niet verplicht gesteld kan worden om de auto een dag te laten staan. Eigenlijk wel zonde. Omdat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren tegen de klimaatveranderingen, leven we bewuster en creëert het ook weer banen. Enkel zou dit een ideaalbeeld zijn, want is dit te realiseren? Die kans is beperkt aanwezig. Ik zou het ervoor over hebben om een dag met het openbaar vervoer te gaan, of op de fiets. Voor de korte afstanden is op de fiets sowieso beter. Laten we de aarde groen maken en de ‘verrotting’ stoppen.

Het artikel welke als naslagwerk heeft gediend, is te vinden op de website van het AD.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
Share this Post

About MC Kleuver

Sinds 2016 schrijft MC Kleuver elke week een column over wat hem bezighoudt. Daarnaast schrijft hij gedichten en is zijn eerste gedichtenbundel uitgebracht in 2018. De belangrijkste onderwerpen op deze blog zijn: autisme, boeken, edelstenen, natuur, geluk en Gelderland.

10 Comments

  1. De personen die harder rijden, die hebben het maandelijkse budget voor de verkeersborden al begroot

  2. Ik spring op de fiets en ben blij dat ik geeneens mijn rijbewijs hebt gehaald

    1. Ik weet niet of zo’n kaart zou helpen. Zelf denk ik dat het ov aantrekkelijker gemaakt moet worden. En thuiswerken ook in de toekomst deels norm zou moeten zijn. Persoonlijk heb ik geen auto en vind het ook niet essentieel. Ik huur een auto als ik echt ergens moet zijn maar liever pak ik de trein.

  3. Een mooi streven maar ik denk niet dat het voor veel mensen haalbaar is.

  4. Sja weet je, je zult altijd mensen hebben die zich niet aan regels houden en/of de grenzen opzoeken. Ik heb zelf sowieso geen auto, in de stad loop ik voornamelijk of als het echt te ver is (niet vaak) dan pak ik de tram. Op vakantie gaan we vrijwel altijd met de trein weg.

  5. Zelf houd ik me altijd aan de snelheidslimieten. Sind een jaar woon ik in Duitsland en wanneer ik een bezoekje breng aan Nederland moet ik altijd erg wennen aan die 100 km.. Ik houd me er wel aan en begrijp de regel ook, maar als je er al een uur snelweg in Duitsland op hebt zitten, voelt het in de auto wel alsof je in Nederland tergend langzaam vooruit komt.

  6. ik weet niet of dit wel haalbaar is. OV betaalbaarder maken vind ik een goed alternatief

  7. Gewoon overal een verplichte snelheidsbegrenzer op. Wel het comfort van een auto bij regen of als je ergens woont met slechte OV bereikbaarheid en toch is het beter voor milieu, je portemonnee en de veiligheid.

  8. Ik kom niet zoveel op de snelweg maar ik merk wel dat ik moet wennen aan de maximale snelheid van 100 km. Minder de auto pakken zou een goed idee zijn wanneer er ook betaalbare en goede alternatieven zijn. Maar natuurlijk begint het eerst met bewustzijn.

  9. Ik begrijp het idee wel en vind het best een idee, al denk ik niet dat iedereen ermee uitkomt. Anders zou het een goede optie zijn geweest!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*