Column | Waar heb jij Nederlands geleerd?

Nederlands

Een verdeling tussen de grammatica en spelling als aparte vakken op de middelbare school. Zou dat iets kunnen zijn? Het is hard wat ik ga zeggen, maar mensen zijn slecht in het gebruik van de Nederlandse taal. Maar soms, de fouten, waar heb jij Nederlands geleerd? Zonde vind ik dat, want het is zó belangrijk om de goede vaardigheden hierin te bezitten. Het schoolboek Nederlands is zo omvangrijk dat er meer boek is dan dat er lessen zijn op school. Als zestienjarige snapte ik dit al niet. Net zozeer dat ik dat nu nog niet doe. Het vak Nederlands is zo omvangrijk aan onderwerpen dat ik er een aantal toch noem. Grammatica, spelling, taal, schrijven, spreekvaardigheid en natuurlijk lezen. Al deze stukjes van het vak Nederlands worden gemiddeld drie lesuren per week aangeboden. Hoe gaat dat passen?

Nederlanders zijn laks met eigen taal

Waarbei, aardbij

Vooral bij basisschoolkinderen is bovenstaande uitspraak geliefd. Kun jij hierin de fouten ontdekken?

Na jarenlang het opschrijven van woorden in dictees zijn de bovenstaande woorden nog steeds fout geschreven bij middelbare scholieren, maar ook bij studenten. Als ik mij niet vergis, is er onderzocht dat onze taal één van de moeilijkste is van alle talen, maar hoe vaak heb jij waarbij en aardbei al geschreven dat je het nog fout kan doen? Ik verbaas mij hierover. Het geeft mij de indruk dat spelling niet belangrijk genoeg is en daar ben ik het niet mee eens. Maar goed. Je kent vast het trucje dat je een tekst kunt lezen zonder de medeklinkers te gebruiken. Zouden we dan niet meteen dit standaard kunnen invoeren? Scheelt weer lessen besteden aan de medeklinkers. Op naar een alfabet van 21 letters.

Nederlanders zijn laks wat betreft het gebruik van eigen taal. In de Vodafone hoorde ik mensen praten over de aanschaf van een smartphone. Help. Wat is er mis met een mobiele telefoon die ondersteunt wordt met 5G uit China? 😉

Er is een lijst met meest gemaakte taalfouten. Een voorbeeld is hetzelfde als met wiskunde. Groter dan en gelijk als. Ook ik maak deze fouten en verwarring is hiermee al snel gemaakt, maar in de basis ben ik wel degelijk op de hoogte van deze regels. Er is één fout (uhu) die ik heel graag verbeter en dat is als mensen enigste zeggen, want dat woord is door onszelf verzonnen. Het juiste is nog altijd enige.

Nederlands leren in een nieuw jasje

Als je het aan mij vraagt, lijkt het een goed idee om de lessen Nederlands anders vorm te geven. Als boekenliefhebber de leerlingen de kans te geven om een boek te kiezen welke zij interessant vinden en niet wat er op een voorgeschreven lijst staat. De grammaticalessen baseren op wekelijkse herhaling en hierin proeftoetsen doen. Elke derde les in het rooster staat er een dictee gepland, want hoe kun je beter spelling testen? Als laatste punt voor deze opsomming is het belangrijk om de fantasie te prikkelen met schrijfoefeningen. Laat de fantasie door de geest dwalen en ontdek het talent.

Waar heb jij Nederlands geleerd?

Het maken van fouten is niet erg, want dat doet iedereen. Toch blijft het voor mij een raadsel waar mensen de eigen taal hebben geleerd. Een chatbericht sturen als een lange opsomming zonder komma’s bezorgt mij hoofdpijn. Onze taal is onze cultuur en dat dienen wij te beschermen. De waarde hiervan daalt en de bewustwording hiervan dient ergens starten. Deze column is hopelijk het begin.

Loading Likes...

20 Comments

  • maar is natuurlijk een verschil tussen spreektaal en schrijftaal en tegenwoording app/sms taal. Dat is in andere landen/talen niet anders

    • Dat dat in veel talen niet anders is, dat begrijp ik. Maar het gaat ook om het verschil zien hiertussen. Hoe mensen appen wil je niet als je sollicitatiebrief verzenden hoor. Toch?

  • Ik vond Nederlands altijd heel leuk, maar de ‘d’ en ‘t’s vond ik altijd zo lastig. Nu nog wel eens. Soms helpt het om van het werkwoord het woord ‘smurf’ te maken.

  • Ik denk dat het niet altijd aan een opleiding ligt. Ik heb zelf dyslectie en alhoewel ik vaak een punt of comma ergens neerplant slaan ze meestal helemaal nergens op. Ik heb namelijk geen idee waar ik deze neer moet zetten. En dan woorden jeetje jaren lang loop ik al te vloeken op woorden als belangerijk/ Belangrijk sucses/succes. Sinds ik blog leer ik wel mijn fouten maar toch komt altijd eerst dat vervloekte rode streepje in beeld en denk ik help dat word moet anders maar hoe. De bovenstaande weet ik dan inmiddels te veranderen maar ook heel veel woorden niet die moet ik dan eerst gaan google zo irritant. Maar toch lees ik veel en promoot ik Nederlandstalige auteurs omdat ik onze nederlandse taal prachtig vindt.

    • Goed zo Melanie! Dat vind ik juist mooi om te horen.
      Bloggen helpt daarbij inderdaad, maar sommige dingen zijn vrij standaard en leer je vanaf groep drie. Niks ten nadelen van jou of iemand anders, want dit ligt puur aan mij, maar dat snap ik niet haha
      Nederlandse auteurs zijn echt geweldig!

      • Ik kan me voorstellen dat je dat niet snapt als je zelf die dingen makkelijk op pakt. Maar mensen leren ook al vanaf dat ze drie jaar oud zijn rekenen en dat kan ook niet iedereen. Net zoals heel veel mensen ook niks meer weten van hun geschiedenis les of gewoon zichzelf niet kunnen concentreren. Een grote fout die veel mensen maken is maar als ik dat al makkelijk kan dan moet iedereen het toch kunnen….. Maar sommige mensen kunnen leren wat ze willen maar krijgen iets er niet in.

        Een goed voorbeeld op school kreeg ik topo iets wat ik leerde en leerde maar meer dan een 1 haalde ik nooit. De hoofdsteden etc wilde er gewoon niet in. Mijn moeder en leraar geloofde niet dat ik leerde dus die gingen samen met mij leren zowel mijn moeder als mijn leraar stak daar veel tijd in maar het wilde er gewoon niet in. Ik heb volgens de iq test die ik moest maken voor het ggz zelfs een boven gemiddeld iq. Je kunt me dan ook alles vragen over rekenen , technische inzicht etc moeilijke woorden ook. ( Alleen spelling en topo dat krijg ik er met geen mogelijkheid in) Dat wil natuurlijk zoals ik hier boven al zei niet zeggen dat ik het niet blijf proberen want elke verbetering is er een.

        De wereld veranderd dus voor jongeren van tegenwoordig is de taal heel anders net zoals wij weer dingen anders schrijven dan onze voorouders de wereld blijft in ontwikkeling. Toen ik jong was hadden we net een computer en de eerste mobieltjes nu zo’n 20 jaar later zijn deze niet meer weg te denken uit het straatbeeld. En zo geld dat voor heel veel dingen.

  • Ik werk in het onderwijs dus ik moet de Nederlandse taal wel redelijk beheersen. Tuurlijk maakt iedereen wel eens fouten (ik ook), maar soms is het inderdaad zo erg dat een bericht lezen gewoon lastig wordt.. dan wordt het heel vervelend.

    • Iedereen maakt fouten, want daarvoor is Nederlands ook uitgeroepen als moeilijkste taal ter wereld, toch? Alleen als je een bericht niet kunt lezen, gaan mijn haren daarvan overeind staan.

  • Ik was ook erg slecht in Nederlands vroeger. Altijd zesjes of zeventjes. Maar nu ik blog, krik je de grammatica op. Dus ik zou meer leerlingen laten schrijven. Aldoende leert men.

  • Oh ja, ik kan ook echt een allergie krijgen bij sommige taalfouten. Al heb ik zelf de neiging om ‘ik vind’ te schrijven als ‘ik vindt’. Ik weet niet waar die tik vandaag komt, maar ik betrap mezelf er steeds weer op. Dus dan krijg ik een allergische reactie op mijn eigen taalfout. 😉

  • De Nederlandse taal leerde ik pas op mijn elfde, toen wij hierheen verhuisden. Ik sprak drie talen thuis en dat was soms best verwarrend. Ik had het idee dat ik geen van de drie talen 100% beheerste. Inmiddels is het allemaal goedgekomen hoor 😉
    Toch blijft ‘de’ en ‘het’ voor mij soms nog een uitdaging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *