Topdrukte | Noodplan veilig maken overvolle stations

Topdrukte in de trein

De nieuwsberichten waarschuwden ons al voor drukke treinen. Volgens de Nederlandse Spoorwegen vervoeren zij de meeste personen van A naar B in de maand september. Maar liefst 36,7 miljoen treinreizigers worden er deze vier weken verwacht te verplaatsen. Daarmee is het topdrukte. Erken jij dat het druk is in de trein? Vier dagen per week pendel ik tussen Dieren en Arnhem. De trein van 08:09 uur is steevast helemaal vol zodat ik moet gaan staan. Dat vind ik niet leuk, maar vorige week was het helemaal een ramp.

Donderdagochtend loop ik om 08:00 uur vanaf de fietsenstalling het perron op en ik ben niet geamuseerd. Studenten, werkenden, ouderen en zelfs reizigers met koffers staan te wachten totdat de Intercity verschijnt. Het duurde niet lang totdat ik een zucht liet ontsnappen, want laat ik het zo zeggen dat er met gemak een coupé extra aan de trein had kunnen worden gekoppeld. Maar ik verwacht niet dat hierover is nagedacht voordat de trein uit Zwolle vertrok. Tussen Zutphen en Dieren is er vaak geen plek meer en dan komt het Dierense volk er ook nog eens gezellig erbij. De knusheid op het balkon is ver te zoeken. Ik vergelijk het meer met alle lucifers die in het volle doosje zijn gepropt. Bijna vlambaar van de irritaties.

Overvolle stations

In een artikel van nu.nl wordt geschreven dat ProRail een noodplan gaat maken om overvolle stations veiliger te maken. Ik ben benieuwd. Dit zeg ik, omdat ik niet goed kan inschatten of zij daar niet al te laat mee zijn. Eén ding is zeker en dat is dat het drukker wordt op de spoorwegen. Voor het schrijven van dit artikel heb ik de spoorkaart van Nederland bekeken. De vraag die mij speelt is waar zij de ruimte willen maken voor nieuwe spoorwegen, nieuwe stations en dergelijke. Daarvoor is Nederland te vol. Dat de groei doorgaat is zeker, want we zijn ons meer en meer van bewust dat reizen met de trein beter is voor het milieu dan met de auto.

De oplossing voor de topdrukte in de trein

Ik heb geen verkeer gestudeerd, maar de reiziger kan het beste sturen op andere werktijden en later op de dag reizen voor een daguitje. Zo verspreiden we gezamenlijk de topdrukte in de spits, want dat is wat we willen? In de middag kan ik mij vaak beter concentreren op het werk, want dan is het rustiger. In een televisie-item heb ik gezien dat iemand de spits op de snelweg omzeilt door te werken van 10:00 tot 18:00 uur. Volgens haar de meest ideale tijden.

Mijn trein vertrekt nu. Ik prop mij nog even bij de zestien anderen op het balkon en ik wens jou een fijne dag. Sta jij ook?

Photo by Lukas Boekhout on Unsplash

No votes yet.
Please wait...

10 Comments

  • Oef volle treinen… Ben er ook geen fan van! Daarom vind ik m’n vroege diensten en tussendiensten zo fijn: of ik begin om 7.30u en ben om 16u klaar of ik begin om 11.30u en ben om 20u klaar!

  • irritant is het toch he, is het al niet zo dat als je een vrij reizen hebt, dit pas na 9 uur mag? Ik werkte voorheen in de zorg en zat om 7.00 in de trein, aanwas het nog rustig, maar even later is het zo druk. De trein is niet mijn favoriete vervoermiddel.

  • Ik snap dit heel erg! Ik moet ook altijd naar Zwolle reizen en ik verbaas me aan de hoeveelheid drukte. Vorige week donderdag was het extra druk want toen was er een ongeval gebeurd met een auto. Hierdoor kwamen alle reizigers tegelijk aan op het station!
    Liefs,
    Elles

  • Ik reis nooit met de trein, maar ik kan me wel voorstellen dat het op de spitsuren enorm druk is en dat het dan vervelend is als je een eind moet staan. Misschien is het verschuiven van werktijden inderdaad een oplossing.

  • Mooi omschreven: ”Ik vergelijk het meer met alle lucifers die in het volle doosje zijn gepropt. Bijna vlambaar van de irritaties. ”
    Inderdaad niets vervelenders dan zo opgepropt tussen je medereizigers te moeten staan. Levensgevaarlijk ook bij een calamiteit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *